Veel mensen in sales voelen zich bezwaard om contact op te nemen met nieuwe prospects. Ze hebben het idee dat ze de ander tot last zijn of dat de ander denkt dat je ze iets gaat aansmeren.
Dat geeft een onzeker en vervelend gevoel, het is alsof je iets moet in plaats van dat je er plezier aan beleeft.
En ook al ken je de klant langer, het kan je ervan weerhouden om een nieuw product of dienst bespreekbaar te maken of goed door te vragen waar ze nog meer mee geholpen zijn. Die overtuiging “Ik ben tot last of de ander denkt dat ik iets ga aansmeren” beperkt je resultaat.
Wat je zojuist leest is heel herkenbaar. Wat ik jaren geleden ontdekte en met mij vele andere deelnemers aan de trainingen is dat je denkt in beperkende overtuigingen. En die beperkende overtuigingen doe je zelf. Het bemoedigende ervan is dat als je negatief denkt, dat je ook anders kan denken. Denken in positief versterkende overtuigingen.
In dit geval is dat “Ik kom iets brengen in plaats van iets halen” of “Ik doe de ander tekort als ik het niet bespreekbaar maak, want misschien hebben ze het juist nu nodig.”
Wat ik merkte is dat als je je overtuigingen uitdaagt en ze ombuigt naar positieve overtuigingen dat je je direct anders voelt. Je bent op je gemak met de gesprekken, je relaties versterken en je krijgt betere resultaten!